Agencja CNIL

“Strony internetowe regularnie próbują nakłonić użytkowników do zaakceptowania ich śledzących plików cookie, stosunkowo utrudniając ich odrzucenie. W czwartek francuski organ nadzorczy ds. ochrony danych zaatakował takie sztuczki – znane w branży technologicznej jako „ciemne wzorce” – nakładając grzywny na Facebooka , Google i YouTube w łącznej wysokości 210 milionów euro (238 milionów dolarów).

Agencja, znana jako CNIL, stwierdziła, że ​​działania firm naruszają francuską ustawę o ochronie danych. Oprócz tych grzywien – 60 milionów euro na Facebooka i 150 milionów euro na Google i jego firmę zajmującą się strumieniowym przesyłaniem wideo – dał im trzy miesiące na zmianę sposobu działania ich mechanizmów akceptowania/odrzucania plików cookie lub nałożenie dalszych kar w wysokości 100 000 euro dziennie.

Trudny europejski system ochrony prywatności w Internecie naprawdę wszedł w ruch w zeszłym roku, kiedy grzywny na mocy wcześniej budzącego obawy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) wyniosły ponad 1 miliard euro, głównie dzięki karom kinowym na Amazon i WhatsApp , nałożonych w Luksemburgu i odpowiednio w Irlandii.

Ostatnie grzywny nałożone przez CNIL zostały jednak poparte innym aktem prawnym UE: dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej, która została transponowana do prawa francuskiego jakieś dwie dekady temu. Ta starożytna (w czasach internetu) księga zasad, popularnie znana jako „prawo plików cookie”, miała zostać zastąpiona pięć lat temu, chociaż proces legislacyjny wielokrotnie się zatrzymywał.”

Źródło: https://fortune.com/2022/01/06/france-cookie-law-facebook-google/